Video afspelen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Waarom wil je als organisatie infographics toepassen?

Een infographic is een informatieve illustratie. Het is een hele goede manier om veel tekst en data visueel te maken. Dit maakt het voor de lezer makkelijker om alle informatie te kunnen verwerken. De laatste tijd zie je ook steeds vaker dat er aan de infographic bewegend beeld is toegevoegd.

We leven op dit moment in een tijd waarin we veel informatie voor de kiezen krijgen. We hebben vrijwel dagelijks te maken met sociale media, kranten en e-mails.

Wanneer je als bedrijf informatie aan je doelgroep wil overdragen moet je ervoor zorgen dat je de aandacht van je doelgroep ook kríjgt. Dit kun je onder andere bereiken door infographics in je communicatie te verwerken.

Dit zijn de 4 belangrijkste voordelen van infographics:

Feitjes over beeld:

1 %
Bijna 50% van onze hersenen is betrokken bij visuele verwerking.
1 %
70% van je zenuwreceptoren zit in je ogen.
1
Het kost je 150 milliseconden om een symbool te verwerken en 100 milliseconden om er een betekenis aan te koppelen.

Een goede infographic blijft hangen. Het is namelijk bewezen dat beeld beter te onthouden is dan tekst. Meer beeld betekent dus dat meer van de boodschap overkomt.

Omdat infographics vaak leuke vormen en meerdere kleuren bevatten, komt dit speelser over. Je kan dus je boodschap op een inspirerende manier overbrengen op je doelgroep. Na het zien van de infographic wil de doelgroep eerder actie ondernemen.

Betere overdracht van informatie

De hersenen begrijpen beelden beter, waardoor de verwerking van de informatie uit een infographic ook sneller gaat dan het verwerken van informatie uit een andere bron.

Je kunt een infographic inzetten voor bijvoorbeeld het uitleggen van een product of proces, het in kaart brengen van data, het presenteren van cijfers enzovoort. Een infographic maakt de informatie visueel en overzichtelijk. Als je een boodschap probeert over te brengen is dat precies wat je wil.

Compact en toch volledig

Een goede infographic vertelt het hele verhaal maar neemt niet veel ruimte in. Ideaal als je beperkt de ruimte hebt om je verhaal te vertellen of als je op een beknopte manier zoveel mogelijk informatie wil overbrengen. Met een infographic kun je dus informatie presenteren zonder er extra woorden voor nodig te hebben.

Waar moet een goede infographic aan voldoen?

Bij het ontwerpen van een infographic is het zaak deze vooral simpel te houden. Je moet duidelijk de boodschap overbrengen. Houd het ontwerp dus helder en strak. Gebruik vormen en kleuren die passen bij het onderwerp en de huisstijl van het bedrijf of merk. Gebruik ook het lettertype dat bij de huisstijl hoort en houd daarbij rekening met de leesbaarheid voor het medium waarvoor de infographic bedoeld is.

Zorg dat de teksten kort en bondig zijn en bij de tone-of-voice van het bedrijf passen. Gebruik het liefst een metafoor waarmee je het verhaal goed kunt vergelijken. Laat de infographic aan het eind ook aan een paar mensen zien die tot de doelgroep behoren en vraag of zij de afbeeldingen en de boodschap begrijpen. Pas de infographic als het nodig is aan en test hem nogmaals totdat hij perfect is.

Endure Design creëert sterke infographics voor bedrijven

Als je een infographic goed wil inzetten, moet je hem ook goed maken. Endure Design heeft jarenlange ervaring met het ontwerpen en inzetten van onder meer infographics en kan deze op alle gewenste manieren en in alle (huis-) stijlen maken. Een goede infographic laten maken zorgt ervoor dat jouw verhaal een duidelijke structuur heeft. Vertaal de complexe materie en laat een infographic maken. Zo maak je de informatie voor je doelgroep duidelijk.

Ben je enthousiast geworden over infographics en wil je meer lezen/zien neem dan contact met ons op.