heeft-jouw-bedrijf-een-goede-branding
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Heeft jouw bedrijf een goede branding?

Wat is branding? Branding is een vorm van marketing, waarbij meerwaarde voor de onderneming wordt gerealiseerd door een merk te ontwikkelen. Als vorm van marketing heeft branding uiteindelijk tot doel de verkoop en omzet van de onderneming te bevorderen.

Branding wordt weleens verward met adverteren, maar adverteren is veelal gericht op de directe verkoop en wil de actuele vraag naar een product of dienst bevorderen. Branding werkt meer indirect. Het is gericht op zaken als het versterken en laden van naamsbekendheid, het verbreden van het productaanbod en het bevorderen van de klantenbinding door gericht met het merk te adverteren bij buyer personas. 

Coca Cola begon al vroeg met branding op hun frisdrankkratten.

Achtergrond branding
De betekenis van branding is door de jaren heen best veranderd. Het woord is afgeleid van het Oud-Noorse woord ‘brandr’, dat ‘brandmerken’ betekent. Door vee te brandmerken konden eigenaren goed hun dieren van elkaar onderscheiden. Maar dat was niet de enige oorsprong van branding. Later werd branding ingezet om aan te geven dat goederen van iemand waren, zodat stelen minder aantrekkelijk werd. Branding werd ook door invloedrijke families gebruikt door met familiewapens aan te geven dat zij tot die bepaalde familie behoorden. Een andere vorm van branding werd gebruikt op vaten en kratten drank. Zo kon men gelijk zien wat er in de vaten en kratten zat, zodat ze niet geopend hoefden te worden. Dit laatste zorgde naast een enorme tijdswinst, voor betere kwaliteit en betere service.

Branding voor je bedrijf
Tegenwoordig wordt branding nog steeds gebruikt om aan te geven dat iets van een bedrijf is of dat iets gemaakt is door een bepaald merk (garantie voor kwaliteit). Daar houdt het echter niet op. Veel mensen denken dat branding alleen gaat om logo’s, huisstijlen, adverteren en marketing, maar er komt veel meer bij kijken. De betekenis van branding voor bedrijven gaat om het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele (en niet-visuele) identiteit die het merk tot in de puntjes vertegenwoordigt.

Identiteit (visueel en niet-visueel)
Identiteit wordt grotendeels bepaald door merkwaarden. Merkwaarden (of kernwaarden) zijn het DNA van een merk. Deze waarden komen bij goede branding terug in de uitingen en communicatie van een merk, zodat het echt gaat leven bij de doelgroep. In deze tijd, waar consumenten zoeken naar ervaringen, speelt een goede branding een steeds grotere rol in het succes van je bedrijf. Wanneer je uniek voor de dag komt, helpt het je als organisatie om herkenbaar te zijn en jezelf te onderscheiden van de rest. Branding kan op die manier (net als een website of een winkel) een middel zijn om je dienst/product te verkopen.

Hoe bepalen we de nieuwe branding voor jouw bedrijf?
Om de merkwaarden/DNA van het bedrijf te bepalen, hebben wij de Communicatiewijzer ontwikkeld. Met deze tool kunnen we in één sessie de merkwaarden van jouw bedrijf naar boven halen. Waarden van waar het bedrijf nu staat, maar ook waarden waar je met het bedrijf naar toe wilt groeien. We bepalen samen met jou de look and feel (hoe wil je gezien worden) en tone of voice (de stijl waarin je schrijft en spreekt). Dit wordt jullie nieuwe DNA.

Screenshot uit de Communicatiewijzer

Onderdeel om de merkwaarden te bepalen via de Communicatiewijzer.

Tone of voice
De tone of voice is de stijl waarin je schrijft, de manier waarop je als bedrijf jouw buyer persona (doelgroep) aanspreekt. Dat kan formeel versus informeel of bijvoorbeeld commercieel versus informatief zijn. Het is de persoonlijkheid van je merk. Het is de bedoeling dat je de vastgestelde de tone of voice in al je communicatie-uitingen doorvoert. Met een eenduidige tone of voice ben je herkenbaar en kweek je een imago voor het bedrijf. Dat betekent dat je altijd min of meer dezelfde stem hebt: op je website, social media, advertenties en brochures.

Look and feel
Look and feel is het gevoel dat een merk oproept wanneer je het ziet. Dit gevoel wordt bepaald door de getoonde afbeeldingen, design, opmaak, kleurgebruik, vormentaal en typografie. Look and feel wordt voorafgaand aan de ontwikkeling van een merk vastgelegd. Dit kan door middel van een tekstuele omschrijving, maar ook door een moodboard, een gecreëerd campagnebeeld of referentie-beelden die het gewenste gevoel weergeven.

In co-creatie definiëren we samen met de klant de Look and feel, de Tone of Voice, de visie en de missie via de Communicatiewijzer.

Communicatiewijzer-sessie voor de doelgroep
Om aansluiting te vinden bij de doelgroep(en) van het bedrijf, kijken we samen met de klant naar wat de doelgroep wenselijke merkwaarden vindt. Wat is hun belevingswereld, waar reageren zij op? Deze positionering is erg belangrijk, want als de doelgroep niet het juiste gevoel krijgt van het merk, gaat men uiteraard op zoek naar een andere leverancier. Door goed te onderzoeken en door de ogen van de consument te kijken kun je het verspillen van euro’s aan niet-effectieve communicatie beperken. 

Branding optimaliseren
Door jouw bedrijf (organisatie) als brand in te zetten, verbind je positieve emoties aan jouw dienst of product. Door consistentie aan te brengen in je merkuitingen, komt je gewenste uitstraling beter overeen met hoe die door de doelgroep wordt ervaren. Mensen krijgen zo het juiste gevoel bij jouw organisatie en jouw business. Dit leidt tot meer aankoopbeslissingen die eindigen in jouw voordeel, loyale klanten en een sterke uitstraling die overeenkomt voor zowel de doelgroep als jouw bedrijf.

Pay-off
De pay-off van het bedrijf staat voor de belofte aan de wereld. Kort en bondig vertellen waar het merk voor staat. Een goede pay-off draagt idealiter bij aan de merkpositionering van je bedrijf. Input voor het bedenken van de pay-off halen we uit de output van de Communicatiewijzer-sessie.

Brandbook
Het gebruik van je merk bewaak je het beste door dit vast te leggen in een brandbook. Dit is een handboek waarin allerlei visuele (zoals het logo, kleurgebruik, lay-outs en templates) en niet-visuele details rondom het merk worden benoemd om de manier van communiceren consistent te maken.

Brandbook over het juiste gebruik van de huisstijl en waarden die passen bij de brand.

Past het logo nog bij de huidige merkwaarden van jouw bedrijf?
Uiteraard hoort er bij goede branding ook een stijlvol logo en bijpassende huisstijl. Passen het huidige logo, het kleurgebruik en de lettertypen nog wel bij de huidige of toekomstige merkwaarden van jouw bedrijf? Zo niet, dan kunnen we een keer een kop koffie drinken en vrijblijvend bespreken waar je met de toekomst van het bedrijf naar toe wil en plannen maken voor de toekomst.

Hulp nodig met branding?
Ben je enthousiast geworden over branding en wil je vrijblijvend een keer afspreken? Neem dan contact op met Dennis Stenacker via dennis@enduredesign.nl of bel 06-52618433.